Dincolo de sârma ghimpată este „Povestea revoltei de la Auschwitz-Birkenau din 1944 într-un roman autentic captivant și de neratat.” – Historical Novels Review

Am găsit romanul acesta pe Libris, într-una dintre plimbările mele literare. Sunt o mulțime de povești pe care le adun în albume sau coșuri virtuale, doar că uit de ele. Sau, din pricina numărului mare de cărți de acasă, trăiesc într-o permanentă stare de confuzie. Pentru că simt că mai sunt multe lucruri de descoperit în legătură cu aceste evenimente tragice și marcante, adun tot mai des cărțile care despică în milioane de emoții și de povești tot ce ține de Primul și Al Doilea Război Mondial.

Dincolo de sârma ghimpată
Dincolo de sârma ghimpată

Îndeosebi, după cum cred că ați observat deja, caut romanele cu bazele fixate în durerea, nevoia, relele tratamente, boala, foametea, privarea de demnitate a evreilor. Simt că încă nu le-am aflat toate poveștile, că rugăciunile lor se mai înalță în murmure spre cer, că sufletele lor tot caută liniștea printre cărămizile lagărului ce le-a fost iad și mormânt.

Între datorie și alegeri

” – Nu omorâm femei și copii aici! Ce facem noi este să scăpăm de șobolanii de evrei! Ei sunt inamicii statului. Ne-au înjunghiat pe la spate la sfârșitul războiului trecut și vor face la fel acum. Nu numai cu evreii ne luptăm, ne luptăm și cu țiganii,cu homosexualii, cu toate scursurile pământului. Îi omorâm nu doar pentru germani, ci și pentru întreaga lume.

– Totuși, ei sunt nevinovați!, spuse Hannah…

– Sunt cum sunt, eu doar urmez ordinele!…”

Dincolo de sârma ghimpată este o poveste care ar fi putut fi scrisă doar de un bărbat. Din punctul meu de vedere, istoriei i-a lipsit atingerea feminină, aplecarea doamnelor către iubire, empatie, compasiune, legături interumane. Pentru că abordează un subiect pe care nu l-am mai întâlnit până acum, plin de cruzime, revoltă și alegeri, povestea merită o minte limpede și o ordine precisă. Tactic, faptic și vizual, evenimentele sunt descrise în detaliu, amplificate de cuvinte tăioase, expresii dure și detalii șocante.

Să nu mă înțelegeți greșit. Și o femeie ar fi putut scrie cartea asta, mi-au dovedit autoarele că pot stăpâni acțiunile ample și mânui cuvinte mai tăioase decât cele mai ascuțite săbii. Dar, cumva, când vine vorba despre acest subiect, femeile tind să mai îndulcească adevărul, să redea mai atent și mai grijuliu fața iubirii, luptele dintre orgolii, legăturile dintre femei, prietenia născută pe marginea unei senzații de foame sau a unei speranțe fragile.

Dincolo de sârma ghimpată – locul unde și speranța moare

După cum aflăm chiar de pe copertă, Dincolo de sârma ghimpată ne vorbește despre revolta din cadrul lagărului Auschwitz – Birkenau, din anul 1944. Nu cred că am mai văzut menționat undeva acest eveniment, așadar am primit ca un duș cu apă rece întreaga suită de evenimente. Le-am resimțit disperarea, nevoia, foamea, resemnarea, renunțarea. I-am urmărit încercând să „aprindă” cu tăciunii fragili ai speranței planurile noi, zilele de mâine și viitorul care părea la fel de șubred ca și condiția lor, la fel de iluzoriu și de sărac precum erau mesele și promisiunile naziștilor.

Am pătruns cu sufletul fărâme dincolo de sârma ghimpată. Știam ce mă așteaptă, știam cum arată cel mai scăzut nivel al demnității umane, știam cum se urlă ordinele, cum se așterne batjocura, cum se brodează tapiseria răului și a cruzimii pe soarta unor nefericiți. L-am întâlnit aici pe Jakub, un tânăr care încearcă să supraviețuiescă, să nu atragă atenția, să tacă și să iubească în tăcere.

L-am întâlnit pe Tomasz, un tânăr mai alert, mai prezent, mai descurcăreț, mai extrovert decât Jakub. Evreii din lagăre nu au fost străjuiți de îngeri păzitori, dar au existat oameni care au împărțit un dumicat de pâine, o buruiană smulsă pe ascuns, un cartof degerat, un polonic cu supă chioară. Iar Tomasz a făcut toate astea pentru Jakub. Au existat și lucruri pentru care l-am condamnat pe Tomasz, dar a reușit să își spele păcatele cu tot ce a făcut pentru cei din jurul său.

Dragoste și speranță – e posibil să visezi la ele?

Lagărul a fost locul în care s-au strigat cele mai strașnice declarații de iubire, cele mai puternice rugăciuni, cele mai arzătoare cuvinte de rămas bun. Era posibil ca aici, în mijlocul răului, al mizeriei, al ororii să înflorească iubirea? Era posibil ca un om, dincolo de micimea, durerea și neputința sa să iubească, să își imagineze un viitor alături de altcineva?

Cred că tocmai asta i-a ținut pe unii în viață. Că dragostea, în toate formele sale, i-a mânat să lupte, să se revolte, să țeasă planuri, să formeze Rezistența, să strecoare crâmpeie de speranță și optimism printre zidurile groase, sârmă ghimpată și amărăciune.

Zidurile, păstrătoare ale durerii și suferinței, nu au mai părut de nedepășit. Soldații, așa cruzi și barbari, au putut fi cumpărați. Până la urmă, unii dintre ei erau acolo numai pentru că nu aveau încotro. Sau pentru că voiau să participe la război dintr-un loc sigur, unde puteau mânca, puteau evita gloanțele inamice și baionetele doritoare de libertate și dreptate.

Dincolo de sârma ghimpată – era posibilă libertatea?

Mi-a plăcut romanul, dar am tânjit după muchii mai blânde, mai line, mai catifelate. M-am și judecat de una singură. Cum să aștept un mai bine din locul în care răul înflorea și contamina după bunul său plac? Autorul și-a concentrat atenția pe faptele personajelor sale, iar asta a făcut-o într-un mod excelent, doar că putea strecura și câteva emoții, suficiente cât să amelioreze tensiunea și durerea.

Dincolo de sârma ghimpată este un roman captivant, plin de durere și revoltă, de lupte și tensiuni. Este un roman cu o poveste care se parcurge destul de ușor, în ciuda acțiunii sale, prin prisma dialogurilor bine realizate și structurate.

Dincolo de sârma ghimpatăJames D. Shipman – poate fi cumpărat de pe Libris.

Autor: James D. Shipman

Editura: HUMANITAS