Moarte subită este romanul care mi-a deschis pentru prima dată universul J.K. Rowling. Da, ați citit bine. Nu am citit Harry Potter, însă știu câteva detalii despre măreția și frumusețea seriei care a uimit întreaga planetă. Mi-a povestit Maria de fiecare dată, după fiecare volum, fascinată de lumea care se umfla ca un balon, care o purta printre vrăji, secrete, poțiuni și răzbunare.

„Un roman mare, ambițios, strălucitor, amuzant, emoționant, care ilustrează magnific Anglia de azi… J.K. Rowling are o adâncă înțelegere atât a ființei omenești, cât și a literaturii.” – Time Magazine

Am fost avertizată să nu compar poveștile. Dar, așa cum am spus deja, nici nu aveam cum să fac asta. Așadar, sufletul meu a fost un teren neted, nemarcat de urmele universului Potter, nealterat de așteptări grele și irealizabile. Am pornit în călătorie cu brațele deschise, cu dorința de a mă lăsa fermecată de bagheta cu care autoarea își realizează vrăjile literare.

Moarte subită
Moarte subită

Moarte subită – o lume întreagă închisă între două coperte

De ce am ținut încă de la început să precizez faptul că nu am mai citit nimic scris de J.K. Rowling? Pentru că nu am vrut să planeze nici o suspiciune asupra acestui articol. Deși mi-a plăcut microuniversul creat de autoare, povestea mi-a lăsat un gust extrem de amar, greu de înghițit și de digerat.

Capacitatea ei de a construi o lume întreagă, o comunitate ce pare reală, de la zero, mi-a adus aminte de super puterea lui Backman. J.K. Rowling a folosit un număr mare de personaje, părinți și copii, fiecare cu aportul său, a creionat locații, cămine, povești, ură, rebeliune, dragoste, sentimente pe care ajungi să le simți palpabile. Iar asta am apreciat tare mult. A fost o experiență interesantă, un stil cinematografic, descriptiv, plin de detalii și aspecte la care nu m-aș fi gândit.

Apoi, după ce cadrul exterior a fost bine ancorat, amplu și încăpător, sumbru și plin de contraste, autoarea s-a concentrat asupra busolelor morale ale personajelor, busole care nu au funcționat deloc în parametrii cunoscuți de noi toți.

„O radiografie tăioasă și plină de umor negru a societății contemporane, împărțită pe clase… O remarcabilă poveste despre moralitatea vremurilor noastre.” – Daily Express

O moarte, zeci de dorințe, milioane de orgolii

Am tot citit păreri despre acest roman și am văzut menționat faptul că „romanul este imaginea perfectă a tot ce se întâmplă în Anglia.” Nu știu ce se întâmplă în Anglia, dar dacă așa arată viața celor de acolo, nici nu mai vreau să știu. Dacă mă întrebați pe mine, cu tot respectul față de cei cărora cartea le-a plăcut mai mult, se simte o sforțare continuă de a plasa cartea în rândul celor destinate pentru adulți. De la limbaj la întâmplări, de la expresii jignitoare la legături personale umbrite de orgolii și intenții ascunse.

Nu am văzut urme de iubire în romanul ăsta. Prea puțin s-a simțit iubirea de părinte, prea puțin a apărut și respectul în tabloul final. A fost doar o continuă încrengătură de cuvinte greu de rostit, droguri, sex între minori, dependențe, dorințe nebune ale unor femei căsătorite, răzbunări pornite de copii împotriva părinților. Un amestec greu, plin de tensiune și vicii, de ură și de o rebeliune greu de înțeles. O atmosferă sumbră, cețoasă, punctată de niște acțiuni care mi-au cam întors stomacul pe dos.

Nu m-am putut atașa de niciun personaj. Fiecare dintre ele a avut o istorie personală, un bagaj emoțional greu de manevrat, o ură viscerală față de lumea care nu se alinia după bunul lor plac. Iar moartea unui consilier este cea care dărâmă toate aceste aspecte negative, exact ca piesele unui joc de domino. Doar că, de data asta, piesele sunt înlocuite de destine și de oameni adevărați, căderile lor fiind sinonime cu măștile care sunt smulse în cel mai brutal și mai nedorit mod cu putință. Nu se tem personajele lui J.K. Rowling de prea multe lucruri, dar judecata comunității se află sigur în capul listei. Iar acest aspect pare să fie „motorul turat” al întregii mașinării.

Moarte subită – ocazii, oportuniști, orgolii

J.K. Rowling construiește o lume în miniatură. În lumea ei, dincolo de stratul de perfecțiune și normalitate, stau așezate căsuțele în rând. În spatele ușilor închise, departe de ochii lumii, stau adevăratele istorii, se trasează cele mai cumplite răni, li se scot cojile de pe bubele purulente, se strigă cuvinte și insulte, se pregătește seringa pentru doza eliberatoare, se scriu și se condamnă destine, se țes dorințe erotice și așteptări.

Au existat momente în care i-am judecat pe toți, de la copii la părinți. Nu înțelegeam încrâncenarea părinților de a fi în centrul atenției, de a obține un loc în consiliul parohiei. Chiar nu vedeau că, în ciocnirea dintre orgoliile lor uriașe, copiii lor își pierdeau busolele și sensul? Am judecat și copiii. Unii se răzvrăteau continuu, alții își duceau crucea și preferau să „strige” lucrurile doar în mintea lor, dar își creionau destinele cu aceleași creioane colorate greșite, tocite și folosite de părinții lor.

Le-am înțeles și unele decizii, m-a durut și deznodământul amar, încărcat de durere și nedreptate. Dar simțeam că abia aștept să mă scutur de toată atmosfera, că voiam să ies cât mai repede din acele cartiere, să trântesc ușa în urma mea și să nu mă mai uit niciodată înapoi. Nu este o carte pentru oricine, asta vă pot spune. Sunt pasaje care îngrețoșează, uimesc, bulversează. E foarte posibil ca să existe cititori care să nu poată trece peste anumite aspecte. Eu am vrut să o duc la capăt. Am fost curioasă să aflu dacă fiecare are ceva de ascuns, dacă adulții se vor opri din joaca lor de oameni mari, din orgoliile și pornirile de măreție.

Moarte subită – o atmosferă densă

Așa cum am spus, Moarte subită este o poveste greu de digerat, care are nevoie de timpul său și de o doză mare de toleranță. Sunt sigură că există familii așa, viața ne-a dovedit de multe ori că poate bate și filmul, și imaginația. Doar că, pentru mine, a fost prea mult din prea multe.

Moarte subită a apărut la Editura Trei și poate fi cumpărată de aici.

Autor: J.K. Rowling

Nr. de pagini: 640