„Rețeaua Alice” este un roman care mi-a plăcut foarte mult!  M-a suprins, m-a înduioșat și mi-a supus atenției o altă bucată de istorie. Nu este axată pe front și ororile războiului, deși enumeră anumite restricții dictate de naziști. Este concentrată asupra femeilor care și-au riscat viața pentru a afla informații folositoare. Spioanele, les fleurs de mal, care au jonglat cu identitățile false, au suferit, au zâmbit, au pierdut, au crezut, au trădat, au murit.

Rețeaua Alice
Rețeaua Alice

Există personaje reale și personaje fictive. Ele vin foarte bine unele în completarea celorlalte. Mi-a plăcut stilul autoarei, mi-a plăcut povestea. Este o poveste care nu aprofundează anumite aspecte, dar nu le lasă într-un con de umbră. Le enumeră și te obligă să te gândești la ele. Am tot citit romane care ne pun față în față cu ororile războiului. Am citit cărți care m-au lăsat fără glas, cărți la care am simțit nevoia să iau o pauză pentru că simțeam o cum gheară puternică începea să mi se strângă în piept.

„Rețeaua Alice” – poveste în poveste

Am citit romane care se concentrează asupra atrocităților suferite de poporul evreu. Și am simțit cum pierd bucăți din suflet. E greu să citești despre ele. E și mai greu să cauți imagini reale și să încerci să îți imaginezi o mică bucată din tot iadul care s-a desfășurat între acei pereți reci, între gardurile cu curent electric.

Nu știu dacă mai aveam puterea să citesc o carte dură acum. Nu că Rețeaua Alice nu are pasajele ei dure. Sunt anumite paragrafe unde am simțit cum se adună lacrimile în colțul ochilor. Doar că acum nu este numai despre război și front. Cartea asta este despre femeile care au avut puterea și curajul de a sări în bătaia puștii, de a risca și de a încerca să schimbe ceva.

Louise de Bettignies a existat cu adevărat. A surprins cu ingeniozitatea și curajul său, a lăsat în urmă cariera de guvernantă și a devenit Alice Dubois, femeia care a stat la baza uneia dintre cele mai de succes rețele de spionaj din timpul războiului.

Louise de Bettignies – povestea unei eroine

Pentru că există roluri mai importante și povești mai șocante în istorie, povestea lui Alice Dubois este mai puțin cunoscută. Autoarea Kate Quinn a preluat „scheletul” din diferite documentare, a ales câteva dintre numele importante ale vremii și a încercat să le unească într-o poveste care să se ridice la nivelul sacrificiului lui Alice Dubois. Și a reușit, din punctul meu de vedere. A brodat cu atenție o poveste care este ușor de crezut. „Ce-ar fi dacă-ul” ei capătă consistență, povestea pare aproape reală, personajele își au locul și rostul lor. Din nota autoarei aflăm, așa cum am spus și mai sus, că există și alte identități reale, dar și evenimente tragice (masacrul de la Oradour-sur-Glane, când bărbații din sat au fost împușcați în hambare și clădiri locale; femeile și copiii au fost duși în biserică și uciși).

„Rețeaua Alice” – un roman cât o lecție de viață

„Rețeaua Alice” este o poveste în poveste. Folosind tehnica povestirii în ramă, Kate Quinn ne poartă pașii prin prezent și trecut. Ambele planuri au poveștile lor, dar trecutul este întotdeauna cel care frânge inimi și lasă semne.

Charlie St. Clair este o victimă a celui de-al Doilea Război Mondial. Nu în adevăratul sens al cuvântului. Războiul este cel care le răpește pentru totdeauna liniștea celor din familia St Clair. Fratele lui Charlie (Charlotte este de fapt numele ei) nu își revine după experiența din cadrul armatei și, pe fondul stresului post-traumatic, își pune capăt zilelor. Simțindu-se vinovată pentru că nu a știut cum să îl salveze, Charlie își distruge viața tot mai mult. Se oferă studenților din campus, se pierde în mirajul iubirilor de-o seară.  Rămâne însărcinată și este la un pas de a fi alungată de propria familie. Noroc că existau clinici în Elveția care ajutau fetele cu probleme să devină din nou domnișoare „respectabile” sau măcar cât mai aproape de această noțiune.

Însă, măcinată de dispariția verișoarei sale mai mari, Charlie renunță la planurile mamei sale și pleacă la Londra pentru a încerca să dea de urma lui Rose, verișoara care îi fusese mereu alături. Nu avea mulți bani și nici prea multe indicii. Avea o adresă și un munte de voință. Trebuia să afle adevărul despre Rose, nu credea că aceasta ar fi putut să o uite.

„Rețeaua Alice” – o poveste cutremurătoare

Adresa trecută pe hârtia mototolită o duce pe Charlie în casa lui Eve Gardiner, o doamnă trecută de prima tinerețe, cu încheieturi noduroase și ciudate, bâlbâită și afurisită. Și cu un limbaj colorat, pe deasupra.  Doamna aceasta nervoasă nu suferea americanii și nici nu părea prea sociabilă. Ce legătură avea Rose cu Eve?

Eve se ocupase de dosarul dispariției lui Rose. Charlie ajunsese pe piste care nu duceau nicăieri, așa că, trebuie să o convingă pe Eve să o ajute.

Cine ar fi zis că Eve avea legături cu oameni puternici? Și cine ar fi crezut că micuța și isterica Eve ascundea o poveste extraordinară de viață?

Deși povestea din prezent are farmecul ei, personal consider că povestea lui Eve este cea care dă farmec acestui roman. Firul narativ din trecut este mult mai bine alcătuit. Deși Rose este cea care „pornește” întregul mecanism, am simțit că poveștii ei nu i s-a acordat deloc importanță. Charlie este o persoană previzibilă, ușor naivă, care trece rapid de la o stare la alta. Chiar și ea mi s-a părut că a renunțat prea ușor la Rose.

„Rețeaua Alice” – salturi între trecut și prezent

Eve Gardiner este cea care ne poartă înapoi în timp până la Primul Război Mondial. Dată la o parte din cauza bâlbâielii sale, Eve rămâne stupefiată când căpitanul Cameron se interesează de ea. Era deșteaptă, vorbea fluent franceză și germană, dar cine să fi văzut în femeia cu înfățișare de copil un om capabil să devină spion? Nu știa că exact aspectul acesta o făcea potrivită pentru acest rol. Cine ar fi fost atent la o copilă prostuță și emotivă?

Cameron o trimite la Lille, acolo intră direct în rețeaua Alice, rețea condusă de Alice Dubois. Eve nu se teme, își dorește să facă asta, dar rămâne mirată să vadă amploarea rețelei și riscurile la care femeile se supuneau voluntar. Alice jongla cu identitățile false, se expunea, râdea zgomotos și încerca să găsească cele mai bune locuri de transportat mesajele importante.

Eve are rolul ei, rol care o va costa enorm. Pierde pe toate planurile și urzește planuri amare de răzbunare. Infiltrată ca spion într-un restaurant condus de un oportunist, Eve va sfida moartea aproape zilnic. Devine maestră în arta minciunii, suferă și luptă. Dar oare merita acest sacrificiu? Oare era apreciat tot efortul ei? Povestea ei nu trebuie disecată, își pierde din profunzime. Legătura dintre ea și Alice trebuie descoperită pas cu pas.

„Rețeaua Alice” – o poveste emoționantă

Și aici are cartea un minus. Nu ne-a arată mai mult pe Alice Dubois. Cred că merita mult mai mult menționat rolul ei în acest episod de spionaj. Ea este cea care a pus bazele acestei rețele, ea se dădea exemplu de curaj, ea influența fetele, ea era cea care le ridica moralul și le împingea mai departe.

Cum se va termina aventura lor, de ce dorea Eve să se răzbune? Veți afla singuri (asta dacă nu ați făcut-o deja).

Mi-a plăcut cartea. Mi-a plăcut ritmul impus, mi-a plăcut faptul că m-a înduioșat până la final.

Ps: este a doua carte pe care o citesc în luna iulie care face referire la Baudelaire și al său roman de poezii Florile răului. Eram curioasă după Crede-mă când mint să caut câteva poezii și să le citesc. Acum, după cartea asta, nu mai pot. Aș auzi doar zgomot de oase frânte, țipete și disperare. Auch! Am scris asta? Nu trebuia, nu?

Cartea a apărut la Editura Litera, eu am cumpărat-o de la chioșc, dar o găsiți și aici.

An aparitie: 2019

Autor: Kate Quinn