Recenzie: Suflet dezrobit (#2) – Nieves FJoy

suflet-dezrobit-seria-paradoxul-iubirii-vol-2-5918-2

Orele de discuții pe marginea cărții se pare că nu au prea fost de folos. Am dat piept cu romanul, cu suferința care răzbate din el și cu jocul dintre lumină și umbră care planează asupra lui.

Am asemănat cartea cu un dans contemporan. Acesta este un dans extrem de expresiv. I-am văzut pe Raisa și pe Race suferind, vibrând, zâmbind și rănindu-se cu aceeași forță pe care o cunoscusem și în Suflet rebel. I-am văzut dansând în contratimp, i-am văzut iubind și negând cu aceeași pasiune și m-a durut să îi știu așa.

Știam că Nieves are frâiele lor în mâini, dar nu mă așteptam să mi-i chinuie atât. Le-a dat probă după probă, le-a trimis un uragan în suflete ca pentru a vedea dacă stânca iubirii este destul de solidă pentru a suporta viitorul. M-a făcut să îmi fie milă de ei, ca mai apoi să mă facă să îi urăsc și să îi iubesc spre final.

Deși v-am spus că maestrul păpușar are talentul ăsta de a-i asmuți unul asupra celuilalt ca mai apoi să îi lase să se devoreze din pasiune, nu mă așteptam să îmbrace totul în așa de multă dramă. Suferiseră destul. Raisa fusese o victimă a aparențelor și a societății stropite cu sclipici și superficialitate. Am crezut că odată cu plecarea lui Steven din viața ei, fericirea i se va așeza la picioare. Merita asta. Race părea fix tipul care ar fi putut să lase rebeliunea din sufletul ei să înflorească. Race părea să fie omul care să o iubească intens, omul care i-ar fi putut stinge setea de dragoste și de viață.

Dar apare Rashid, omul care are polițe de plătit și care se îndrăgostește fulgerător de Raisa. Rashid este un personaj pe care l-am antipatizat inițial, dar care a reușit să îmi stârnească interesul pe parcurs. Era gata să o oblige pe Raisa să îl accepte, chiar dacă asta însemna să o țină prizonieră. Era asta o dragoste sinceră sau era o obsesie hrănită de supremație și născută din dorința de a avea tot ce își dorește?

Suflet rebel a fost doar cadrul în care s-au născut semnele de întrebare, dar nu am simțit că în el s-au conturat și cizelat caracterele. Suflet dezrobit ne arată o altă față a Raisei. Raisa cea naivă și supusă nu mai există. Există doar o Raisa reconstruită stângaci din cioburile în care o spărseseră cei care trecuseră prin viața ei. Există doar o Raisa care nu se mai acceptă, care nu se mai iartă și care lasă mâinile proprii să smulgă bucățile din suflet crescute altădată din dragoste. Raisa cea de astăzi este o Raisa care e gata să facă sacrificii și compromisuri, este o Raisa care dărâmă orice strat de nesiguranță, Raisa care rănește chiar dacă mai întâi o doare pe ea și care, cel mai des, lasă răni adânci mânată tocmai de dragoste. Este ca o păpușă de cârpe pe care ea o reconstruiește, o taie, la care adaugă și elimină amintiri, sentimente și straturi. O Raisa care nu mai are nimic de pierdut pentru că s-a pierdut deja pe sine.

M-a durut să retrăiesc durerea ei. Deși durerea este ruptă în două de împărțirea în cele două volume, reușești ca cititor să reconstruiești legătura dintre tine și Raisa, reușești să reclădești podul dintre tine și temerile ei.

Race, ehe, Race m-a dezamăgit la început. Mi s-a părut prea insensibil și prea la extreme. Suflet rebel, suflet dezrobit, suflet geamăn. Așa l-am privit eu. Un singur suflet în variantă masculină și în varianta feminină. Și el rănește. Și el joacă dur. Și el face lucruri nepermise. Dar o face din dorința de a-i atrage atenția. Din dorința nebună de a o face să se întoarcă la el și de a-l iubi din nou. Ea îi redase echilibrul, acum dispăruse și lăsase dezastru în urma ei. El devenise un alcoolic. Își îneca suferința, deziluziile și neputința în zeci de pahare cu alcool. Degeaba. Amintirea și durerea erau tot acolo când se trezea. Ea ar fi putut să îl salveze. Dar era Raisa gata să revină în Boston să facă ordine în viață ei și a lui? Se putea repune Raisa pe picioare? O va lăsa Rashid să plece?

Nieves mi-a spus că îi este teamă de părerea mea. Eu i-aș spune că mie mi-e teamă de ea. Cărțile ei sunt ca o lovitură în plex. Te lasă fără aer, te lasă să te refaci, ca mai apoi să te dărâme din nou. E un joc la care ea nu obosește și la care reinventează mereu regulile pentru a nu te plictisi de ele. Când vine vorba de descrierea sentimentelor și a trăirilor interioare, Nieves este desăvârșită. Îmbracă în logică și în cuvinte grăitoare totul. Te determină să te implici total în ce citești. Te face părtaș.

Totuși, are un capitol dur pe care eu l-am digerat un pic cam greu. Știe că astfel de scene nu sunt tocmai pe placul meu, dar asta nu înseamnă că alți cititori nu îl vor aprecia, sau că prezența acestor pasaje în carte nu este justificabilă. De orice pot să o acuz pe Nieves, dar nu de faptul că nu despică firul în două sute până îi iese totul logic, până ce totul nu are o explicație și o însemnătate.

Poate că surpriza tocmai asta a fost. Te-ai aștepta ca în ultimele două sute de pagini ale unui proiect ca totul să fie limpede și senin ca un cer de vară. Nu e. E tumultuos, antrenant și captivant. Finalul îți lasă o stare de bine. Știți cum m-am simțit eu? După ce urci în roller- coaster te lași purtat de adrenalină și nebunia de moment. Dar când revii cu picioarele pe pământ răsufli ușurat și zâmbești. Cam așa…

Dacă vă întrebați de unde muzica, vă las un link mai jos. Așa i-am văzut eu. E o melodie care te doare, îți place, te alină sau te face să te zgudui de plâns.

Romanul este un dulce păcat pe care îl puteți precomanda de pe site-ul editurii Librex, adică de aici.

Cartea este disponibila la precomanda cu livrare incepand cu data de 19 decembrie 2017.

Suflet dezrobit, de Nieves F. Joy, este volumul 2 al seriei Paradoxul iubirii.

Bătăile unei inimi schingiuite de durere nu le poate opri decât resemnarea. Acel moment de slăbiciune când împreunezi mâinile pe piept și spui: ” Stop! Nu mai pot! Nu mai vreau! Nu mai rezist! Am obosit.”

Așa ar face o persoană ajunsă la capătul puterilor, izbită din toate părțile, fără posibilitatea de a se apăra. Nu și Raisa. Nu esența unui suflet rebel. Deși prinsă la mijloc în lupta dintre rațiune și nebunie, ea își poartă fiecare bătălie cu un curaj nebunesc, alimentată fiind de revolta și încăpățânarea celui care nu mai are nimic de pierdut.

În sincron cu zbuciumul ei sufletesc, Race își înfruntă proprii demoni din trecut, abia distingând prin întuneric luminița din tunelul deziluziilor.

Vor putea două suflete distruse de incertitudini să se ridice dintre ruinele unui prezent potrivnic? Vor putea să se vindece și să-și găsească calea de a se iubi dincolo de contratimpi și minciuni? Probabil că da, posibil să nu.

“Suflet dezrobit” este deznodământul unei povești în care pot fi mai mulți învinși și niciun câștigător. Un final incert în care războiul voințelor, alegerile imposibile și rotirile unui carusel numit soartă sunt duse pe culmile extremului.

Un labirint de emoții din care doar cei puternici pot ieși.

Visătorii nu mor niciodată, dar chiar și visurile pot fi spulberate de destin.