O familie modernă a venit ca o provocare în viața mea. Am citit descrierea și am revenit la numele autorului. Nu mi se părea deloc asiatic, deloc plin de flori de cireș, povești cutremurătoare sau sunet de clopoței. O descriere mult mai modernă, ușor atipică și atinsă de note de umor și trai la comun.

Încap în micul apartament al unei mame cei trei copii ai ei, acum adulți de vârstă mijlocie (un cineast ratat, un interlop cu limbaj colorat și o soră divorțată) plus o nepoată adolescentă și o colecție de opere ale lui Hemingway? Răspunsul: e complicat.

Vieți cu startul luat greșit, conflicte, secrete de familie, situații comice sau grotești se amestecă în povestea acestei familii disfuncționale care, în felul ei, înfruntă dezastrele cotidiene. Romanul lui Cheon Myewong-Kwan face haz de societatea coreeană și totodată spulberă, cu umor, multe iluzii despre relațiile de familie.

O familie modernă
O familie modernă

Cheon Myeong-kwan spulberă valorile conservatoare și oferă publicului său o poveste despre o familie nonconformistă, un spațiu prin care se vântură indivizi imorali, gangsteri, bătrâne iubitoare de zvonuri și bârfe, prostituate, femei adulterine, adolescenți rebeli. Și toți sunt uniți de o stare anume: erau învinșii vieții.

O familie modernă sau o familie de învinși?

Povestea scrisă de Cheong Myeong-Kwan nu este una care ne aduce vreun subiect nemaiîntâlnit și nici una care abundă în învățături și filozofii de viață. Autorul rupe o bucată dintr-o realitate nu foarte întâlnită în lumea literară, mai ales când vine vorba de scriitorii asiatici.

Cu toate că povestea lor are un parfum dulce-amărui, încărcat de resemnare și gust amar lăsat de pierderile multiple, am râs mult de-a lungul lecturii. Pentru că m-am simțit acasă, pierdută printre discuțiile gălăgioase, oale cu supă de pui sau friptură de porc. Mediul a fost unul familiar, unul în care mi-a fost ușor să mă transpun. Diferit față de tot ce am citit până acum de la autorii asiatici, O familie modernă surprinde cititorul tocmai prin simplitatea și originalitatea sa, dacă îmi este permis să spun asta.

Noi toți – eu, My-yeon, Barosul și chiar și mama – eram condamnați, prinși din urmă trecutul nostru și purtând stigmatul eșecului. De ce nu mai era nimeni normal în casa aceea? Chiar era atât de greu ca familia noastră să ducă o viață normală?…

Eram curios să aflu ce anume fac oamenii normali ca să aibă parte de o astfel de fericire.

Acasă la mama, loc pentru alinare

Povestea asta are un pic din dezamăgirea personală a autorului. Personajul principal este și el rănit după ce încercarea lui de a produce un film se soldează cu un eșec. Și e puțin spus eșec. Este urmărit de ghinionul acesta, redus la zero și intrat într-un con de umbră care nul îl slăbește nici după zece ani.

Vândusem tot ce putea fi vândut. Primul lucru pe care l-am vândut a fost o mașină la mâna a doua, veche de zece ani. N-a trecut mult și am vândut și televizorul, frigiderul, mașina de spălat și laptopul. În scurt timp, am vândut tot, până și colecția de cărți și filme, astfel încât în cameră nu mai rămăsese decât o saltea veche. Dacă m-aș fi putut vinde și pe mine, aș fi făcut-o, dar nu era nimeni care să vrea un bărbat chel, trecut de mult de prima tinerețe, în vârsta de 48 de ani.

Sătul de singurătate, de foamea care nu-i dădea pace și de imposibilitatea de a plăti pentru casă, In-Mo se mută în casa bătrânei sale mame. Nu era singurul fiu care locuia acolo. Barosul, fratele lui cu pumni puternici și mintea scurtă, locuia deja de ceva timp în casa părintească. Și Barosul își pierduse averea și spiritul de antreprenor.

Câteva zile de aparentă liniște și încă o veste șoc: celor trei li se alăturau încă două persoane: sora băieților și fiica acesteia.

Copiii văd în acest compromis definiția eșecului. Mama vede șansa de a avea din nou grijă de ei. Era măcinată de vină. Nu le putuse oferi suficientă mâncare atunci, dar putea să o facă acum. Și cum să nu fie fericită avându-i sub același acoperiș pe toți trei?

O familie modernă – traiul la comun nu-i ușor

Viața lor este un amestec de acceptare, cuvinte grele și pumni împărțiți frățește. Nu se cunoșteau prea bine, fuseseră prea ocupați cu propria viață, dar ar putea să locuiască împreună, nu? Era mic spațiul, lipsit de intimitate și de prea multe bucurii. Dar mai aveau dreptul la o șansă, nu așa se spune?

Nu mă așteptam deloc la finalul pe care autorul ni l-a pregătit. Dur, serios, greu căzut în suflet. De parcă toată povestea și-a concentrat seriozitatea în ultimele pagini. Mi-a plăcu neașteptat de mult. Poate doar pentru că a fost diferită și atât de aproape de realitatea cu care unii se confruntă.

O familie modernă a apărut la Editura Univers și poate fi cumpărată de aici. 

Scriitorul coreean Cheon Myeong-kwan s-a născut în 1964. A scris mai multe scenarii de film, dintre care doar unele au fost produse. Dezamăgit de lumea cinematografică, a început să scrie literatură, iar prima povestire publicată, Eu și Frank, i-a adus premiul pentru debut al Editurii Munhakdongne. Au urmat trei romane – Balena (2004), O familie modernă (2010) și Unchiul meu Bruce Lee (2012) – și un volum de povestiri, Vesela menajeră Marisa (2006). Romanul O familie modernă a fost tradus în engleză și franceză, iar ecranizarea lui s-a bucurat de un mare succes.

  • Traducere – TAE HYUN OUM

    Număr pagini – 222

     

 

Lasă un răspuns