Lizzie și Dante, romanul apărut la Editura Litera și scris de Mary Bly, mi-a ținut companie serile trecute. Nici nu m-a mai interesat să-i citesc descrierea, m-am lăsat vrăjită de coperta asta fresh, de vară, colorată precum o zi senină. Îmi și imaginam istorioare plăcute, limonadă rece și frunze de mentă, valuri spumoase și o mare albastră nesfârșită. Eram pregătită și pentru iubiri de vară, și pentru seri cu aromă sărată de bronz și briză, pentru focuri de tabără și mâncăruri delicioase. Și nu am fost prea departe. Însă, după cum știm că ea scrie cele mai crunte și mai întortocheate povești, a apărut și viața în peisaj și s-au cam schimbat lucrurile.

Lizzie și Dante este o poveste dulce acrișoară, întocmai ca o băutură căreia îi mai trebuia un strop de miere. Lor li se potrivește de minune următorul îndemn: Când viața îți dă lămâi, fă limonadă! Bine, lucrurile nu sunt atât de ușoare. Viața stoarce și ultima rezervă de energie din tine atunci când îți dă o boală pe care simți că nu o mai poți duce. V-am spus că se amestecă viața. Era frumos să vorbim doar despre seri înstelate, cine târzii și băi în mare. Dar viața nu-i doar în galben.

Lizzie și Dante
Lizzie și Dante

Lizzie și Dante – ne-a fost scris să ne-ntâlnim

„Un roman ca un carusel emoțional care explorează plin de candoare subiecte complicate precum sexul și dorința, dragostea și pierderea, familia și prietenia.“ Booklist

După cum v-am spus și mai sus, nu am citit descrierea cărții înainte de a o începe. Sigur că am citit-o atunci când am așezat-o în coș, însă am uitat și confundam oarecem vagile mele informații cu cele despre o altă poveste, tot de la Litera – Suflet sălbatic. Totul a fost nou, neașteptat și la fel de dureros precum un plasture dezlipit în grabă de pe o rană încă nevindecată. Deși avem un subiect cu potențial lacrimogen, vreau să vă spun că mi-au lipsit emoțiile. Poate că autoarea a vrut să se axeze doar pe prezent, să lase efervescența clipei să acapareze toate celelalte simțuri. Dar tot mi-a lipsit emoția. Nu am simțit mai deloc conexiunea dintre personaje, fiorii aia dulci ai dragostei la început de drum, nici căldura și armonia prieteniei.

Lizzie este exact omul care se află în cea mai ingrată poziție din viața sa. Este bolnavă, stadiul trei, un stadiu agresiv și care-i aduce un munte de pastile în fiecare zi. Nu-și plânge de milă. Dar este situată fix în cel mai critic punct. Realizează că mai sunt o mulțime de lucruri pe care nu le-a experimentat în cei treizeci și doi de ani de viață, însă nu mai are putere să se lupte cu boala. Și nici nu vrea să tragă în acest hău cu iz de spital, chimioterapie și medicamente pe altcineva. Nu este complet împăcată cu destinul și alegerile sale, însă știe că nici furia nu i-ar aduce răspunsuri.

Un strop de vin, o cină bună și oameni dragi

Lizzie venise pe însorita insulă de pe coasta Italiei pentru a-și repara sufletul. Avusese parte, pe lângă cruntul diagnostic, de o despărțire dureroasă. Simțea acum nevoia de liniște, de timp pentru a lucra alături de iubitul prietenului său cel mai bun la o readaptare a poveștii dintre Romeo și Julieta. Nu era mereu cea mai bună companie, dar se străduia să fie.

În micuțele sale escapade pe plaja fabuloasă, Lizzie întâlnește o cățelușă simpatică. Deși intuiește că nu este un cățel vagabond, tot tresare atunci când se apropie de ele stăpânul lui Lulu: un italian arătos, bucătar, cu chef de viață și replici inteligente. Etta – fiica lui Dante – este cea care le scoate ulterior la iveală adevăratele intenții și cea care joacă rol de pețitoare. Deși trăiește cele mai frumoase clipe în compania lor, Lizzie știe că nu w drept să rămână acolo. Nu putea decât să le ofere iluzia unui viitor. Realitatea însă ar fi fost mult mai dură, mai grea și mai nedreaptă. Ei nu meritau frânturi de fericire, meritau ani întregi. Și Lizzie știe că exact timpul este cel pe care nu-l poate oferi. Dar cum ar fi dacă? Să îndrăznească să spere?

Nu vă spun cum, unde și dacă se încheie povestea lor. Trebuie să îi însoțiți voi la cinele târzii, în nopțile zgomotoase, pline de pasiune și de săruturi. Trebuie să îi cunoașteți efervescența și încăpățânarea Ettei și relațiile speciale dintre Lizzie, Rohan și Grey.

Lizzie și Dante – acum, nu până când

„Fanii romanelor emoționante, romantice ale unor autoare precum Kristin Hannah și Elin Hilderbrand nu vor putea lăsa din mână această carte.“ Library Journal

Lizzie și Dante este o poveste dulce acrișoară, așa cum v-am spus mai sus. Și așa sunt și sentimentele mele în legătură cu ea. Am avut parte și de clipe drăguțe, nu mai spun de pofta cu care am „mâncat” alături de ei și foamea constantă pe care am simțit-o de-a lungul lecturii. Dar am avut și momente când nu am înțeles anumite acțiuni. Poate că vinovat a fost și stilul de scriere sau modul în care ne-a fost prezentată povestea. M-am „izbit” de personaje de la început și nu am simțit legătura aia magică, m-am simțit complet străină și ruptă de cadrul acela fabulos.

Însă, în ciuda micilor derapaje, Lizzie și Dante a fost o poveste care mi-a predat lecția riscului, a iubirii și a prieteniei. Nimic nu este garantat, ziua de mâine nu îi este asigurată nimănui. Și-atunci, ce ziceți de niște riscuri?

Lizzie și Dante a apărut la Editura Litera și poate fi cumpărată de aici.

Data Apariției : 30 iun. 2023

Colectie : Blue Moon