Doamna Hayat este romanul de a cărui copertă m-am îndrăgostit la prima vedere. Îmi inspira căldură, dragoste, feminitate, o mulțime de taine pe care le doream analizate, legături pe care îmi doream să le descâlcesc și cărora voiam să le fac dreptate. Mi-am adus aminte abia mai apoi de faptul că îi știam scriitura lui Ahmet Altan, că îi mai luasem pulsul și altă dată, că îi trăisem și simțisem durerile și rănile. Mi-am reamintit că fusesem transportată în mijlocul unor povești care s-au tradus în trăiri Ca o rană de sabie (acesta este titlul celuilalt roman scris de Ahmet Altan, publicat tot de Editura Trei).

Doamna Hayat
Doamna Hayat

„Simplu, profund, emoționant, Doamna Hayat ne povestește despre această educație sentimentală accelerată, desfășurând în același timp metafora subtilă a unei țări care nu se mai recunoaște.” Le Devoir

Mi-era teamă de o carte premiată. Desigur că mi-era. Mă consideram nepotrivită pentru un context atât de amplu, pentru atâtea metafore și atâtea construcții lirice, cu arome de poezie și emoție. Mi-era teamă că nu-i voi simți nucleul pulsând de sub straturi de cuvinte și senzații. Că nu-i voi putea accepta, înțelege, digera toate lecțiile și toate rândurile. Dar mi-am adus aminte de faptul că autorii sunt și ei oameni, fără complexe demiurgice, că își doresc să presare dureri și sentimente în rândurile pe care le scriu cu propriul sânge, cu propria libertate. Iar Ahmet Altan se înscrie în rândul celor care au suferit, au fost privați de libertate, au primit refuzuri. Dar nu a abandonat corabia literaturii. A scris, a reunit între paginile cărților sale povești încărcate de pasiune, dramă și istorii greu de uitat. Iar poveștile sale chiar merită să ajungă în lume, la suflete și în suflete.

Doamna Hayat – rânduri încărcate de căutări și sensuri

Povestea din romanul Doamna Hayat înflorește lent, în pași de dans și ieșiri la cine târzii. Printre discuții cu sens sau fără vreo direcție, o poveste se încheagă, rupe bariere și zbuciumă suflete. Deși dragostea este cea mai frumoasă notă de pe portativul vieții, recunosc că nu dragostea m-a făcut cel mai mult să vibrez. Nu dragostea dintre doi oameni. Pasiunea pentru cărți, pentru literatură, dorința de a înțelege tainele lumii, discuțiile din care am învățat atâtea lucruri noi. Acestea au fost elementele care m-au ținut captivă într-o lume pe care am învățat să o descifrez pas cu pas.

„Literatura este un telescop îndreptat spre infinitatea sufletului omenesc.”

Doamna Hayat este un roman cald, care celebrează și ridică pe un piedestal legăturile afective dintre oameni. Însă, așa cum ne-au obișnuit viața și istoria, nimic nu poate merge strună atunci când se amestecă orgoliile și idealurile politice. Deși zgârie suprafața istorică și politica vremii, autorul are grijă să redea, fie și în puține cuvinte, atmosfera sumbră și apăsătoare, nesiguranța și pericolul în care trăiau cetățenii turci. Nu le era permis să își facă opiniile cunoscute, vecinii deveneau trădători și fiecare mișcare era supravegheată cu atenție.

Totuși, în mijlocul dezastrului, pe fondul doliului și al unei derive personale, înflorește iubirea. La început, atunci când primii lăstari încep să apară, iubirea pare nepotrivită. O femeie matură și un băiat tânăr. Ea stăpână pe situație, el căutându-și locul și sensul în viață. Ea fină cunoscătoare a tuturor durerilor și obstacolelor vieții, el abia acum gustând din ce înseamnă dramă, responsabilitatea, viața de adult.

Doamna Hayat – oamenii care ne schimbă viața pentru totdeauna

Prins în plasa lipicioasă țesută de propriul suflet rătăcit și confuz, Fazil o întâlnește și pe Sila. Fata era tânără, frumoasă, inteligentă, îndrăgostită de cărți și literatură. Dacă în fața doamnei Hayat, Fazil rămânea adesea fără replică, cu Sila reușea să vorbească o limbă comună, punctată de cuvinte mari sau de stângăcii specifice vârstei și experienței lor.

„Ahmet Altan a scris acest roman al excesului, plin de senzualitate, în jurul unei aventuri între un tânăr figurant și o femeie matură, voluptuoasă și misterioasă. O odă a libertății sub toate fațetele ei.” Les Inrocks

Acum, cu sufletul împărțit între două iubiri atât de diferite, Fazil trebuie să își dea seama de direcția în care viața lui trebuie să o apuce. Amândouă femeile îl completează, amândouă îl fac să se simtă întreg. Unde una aduce aport de inteligență și statut, cealaltă aduce prospețime, aprobare din partea societății și promisiunea unui viitor mai stabil.

Nu vă spun despre alegerea lui Fazil. Însă vă cer să-l înțelegeți. După pierderea tatălui său, obligat să trăiască în condiții modeste, într-o casă închiriată, cu alți locatari încărcați de probleme personale, Fazil parcă este într-o continuă sondare a vieții și a terenului. În plus, peste suferințele personale ale lui Fazil se toarnă și o cantitate deloc neglijabilă de teroare politică. Nimeni nu este în siguranță, pereții au urechi și străzile devin prea periculoase pentru sufletele libere.

Doamna Hayat – elogiu dedicat vieții, iubirii, libertății

Viața are o serie de reguli, literatura i le dezmembrează pe toate. Iar Ahmet Altan pare să urmeze fix acest tipar. Poate că libertatea devine un personaj complet al romanului, dar este de înțeles acest aspect. Mai ales că romanul este scris în detenție. Presiunea, durerea, nedreptatea, neputința. Toate se așază la masa dragostei și toate își cer tributul.

„Autorul turc semnează un roman sclipitor, Doamna Hayat, conceput în timpul detenției sale arbitrare, din 2016 până în aprilie 2021.” Le Monde

Doamna Hayat a apărut la Pandora M – colecția Anansi Contemporan – parte a Editurii Trei. Se poate comanda de aici.

Autor: Ahmet Altan