Croitoreasa din Paris nu mai are nevoie de cărți de vizită. Nu în lumea prietenilor mei sau a iubitorilor de ficțiune istorică. Și-a etalat deja farmecele, și-a format „clientela”, și-a deschis sufletul și a lăsat timpul să își țeasă amintirile, să le scoată din cufere ferecate, acoperite de praf și uitare.

Nu vă spun de câte ori mi-a fost recomandată, cât de mult au insistat fetele mele dragi ca să descopăr și eu povestea Rosei. Știau că nu aș spune niciodată „nu” unei povești cu straturi și drame, cu artificii și nevoi, cu personaje care se reconstruiesc din cioburi și cenușă. Dar nu înțelegeau de ce nu „deschid” odată ușa atelierului, de ce nu o primesc pe Rosa Kusstatscher în viața mea.

Croitoreasa din Paris
Croitoreasa din Paris

Nu știam ce să le răspund, nu știam de ce tot ocolesc povestea asta. Simțeam doar că nu eram suficient de pregătită să-i deschid ușa și să-i ascult mărturiile. Era prezent permanent un zid pe care nu știam nici cine l-a ridicat, nici de ce. Acum câteva zile, când sufletul îmi tânjea după o poveste plină de substanță, încărcată de emoție și speranță, mi-am adus aminte de Croitoreasa din Paris. Știam că nu-mi voi permite o ținută semnată de ea, dar eram pregătită să îi ascult mărturiile, să-i observ parcursul și evoluția.

„Croitoreasa din Paris se dovedește un roman învăluitor, care te surprinde când nici nu te gândești, iar iubirile și visurile Rosei Kusstatscher se transformă într-o lume în care vrei să te pierzi de bunăvoie.“ — culturefly.co.uk

Croitoreasa din Paris – tiparul unei vieți

„Croitoreasa din Paris este un roman bine scris și temeinic documentat. Atenția la detalii este deosebită și face ca lectura acestei cărți să fie o plăcere, fie că este vorba de elementele ținutelor Dior, de priveliștile și sunetele caracteristice diferitelor părți ale lumii, de regimul de frumusețe al Rosei sau de emoțiile personajelor – pe toate Georgia Kaufmann le-a redat perfect.“ — bookliterati.com

Dacă m-ați fi întrebat de-a lungul lecturii, aș fi putut paria că acesta nu este un roman de debut. Georgia Kaufmann a croit întreaga poveste din materiale fine, tăiate cu precizie și tivite cu migală. Nu știu cu ce material aș compara istoria de viață a Rosei. A avut prețiozitatea unei bucăți de mătase, dar și greutatea unei stofe din tafta. A fost aspră ca un denim gros, dar și moale și plăcută ca o bucată de catifea. A „căzut” greu, s-a drapat după fiecare situație, în funcție de conjunctura în care destinul a plasat-o.

„Iubire, suferință și modă – cu alte cuvinte, o carte bună!“ — Femina

Croitoreasa din Paris – o viață plină de greutăți și speranță

„Nimeni nu este fericit dacă nu se iubește pe sine. Trebuie să te prețuiești. Ajută să arăți bine; ajută să ai parte de atenția unui bărbat bun. Dar totul începe de aici.”

Rosa Kusstatscher din prezent nu poate trece neobservată. Văzută de departe, cu ținuta ei perfectă și machiajul intact, Rosa pare imaginea femeii puternice. A cucerit lumea. A văzut-o și a avut-o la degetul mic. Însă, abia când ajunge să privească în interiorul ei cu seriozitate, Rosa își dă seama că nu face altceva decât să fugă de propriul trecut. Nu  deschisese niciodată cufărul greu al amintirilor, nu lăsase băierile sufletului să cadă pentru a-i permite adevărului să iasă în lumină.

S-a învelit în straturi de tăcere și ambiție, a renunțat la propria-i fericire și s-a refugiat în muncă, în cusături și creații. A ales greșit și s-a lăsat condusă de decizii impulsive, care nu mereu i-au adus binele dorit. Însă, în ciuda mișcărilor fluide din propria-i viață, Rosa atinge sufletul cititorilor. Învăluiți într-o atmosferă intimă, plăcută și prietenoasă, cititorii vor asista vrăjiți la o serie de destăinuiri calde, pline de adevăr și durere.

Când sufletul devine vulnerabil

Povestea este spusă într-o manieră interesantă, după un tipar pe care nu cred că l-am mai întâlnit. Începe ca o confesiune în fața unei persoane pe care Rosa o numește „ma chere”. În acest timp, Rosa se pregătește pentru o întâlnire cu cineva important. Ne dăm seama de asta după atenția pe care o acordă pe rând ținutei, accesoriilor, machiajului pe care avea să le poarte. Voia să dea impresia unei femei puternice, trecută prin sitele vieții, prin mașina de tocat a războiului și a alegerilor dificile. Dar voia să pară și o persoană bună, demnă de iertare și iubire.

În timp ce se pregătește, aplicând loțiuni, parfumuri și accesorii, Rosa devine tot mai vulnerabilă și mai sinceră. Deschide sertarele trecutului, scoate de acolo bucățile pe care le crezuse pierdute, expune materialul din care îi este alcătuit sufletul și povestește despre o fată de la munte, plină de ambiții și planuri.

În urmă cu mulți ani, atunci când era doar o copilă care servea în cârciuma părinților săi, Rosa nici n-ar fi îndrăznit să viseze că va lucra alături de Christian Dior, că își va purta propriile ținute sau că va purta un parfum inspirat de ea însăși. Pe drumul lung al succesului, Rosa pierde oameni și o ia de la capăt de mult prea multe ori. Dar schimbă și destine, atunci când îi este permis să facă asta.

Croitoreasa din Paris – o poveste plină de emoție

Croitoreasa din Paris este un roman cu o poveste plină de emoție și alegeri dureroase. Lectura a fost o călătorie încântătoare, care s-a desfășurat aievea sub ochii mei. M-am simțit ca un prieten intim, căruia nu îi sunt refuzate nici întrebările, nici ceaiurile parfumate, nici apropierile. Am primit sfaturi de viață și lecții prețioase despre conduită și ținute și am ajuns să o consider drept un om drag al sufletului meu.

Romanul Croitoreasa din Paris este disponibil la Humanitas Fiction și poate fi cumpărat de aici.

Titlu: Croitoreasa din Paris

An apariție: 2024

Ediție: I

Pagini: 400

Colecție: Raftul Denisei

Domeniu: literatură

Autor: Georgia Kaufmann

Traducere şi note: Anca Dumitru

 

Lasă un răspuns