„Ceva în apă”

Ceva în apă – Catherine Steadman, recenzie

„Ceva în apă” este romanul vinovat de faptul că lista mea de lecturi s-a dat iar peste cap. Editura Nemira este vinovată! Eu nu am făcut altceva decât să citesc. Să citesc. Să citesc din nou. Să închid cartea pentru a dormi sau mânca puțin. În tot timpul în care am stat departe de carte, mintea mea a lucrat febril. Ce se putea întâmpla mai departe? Cât se poate schimba un om? Poate fi dragostea înlocuită de bani? Da, da, știu teoria. Banii nu aduc fericirea. Dar o întrețin, ar spune personajele din acest roman.

M-am lăsat atrasă de copertă. Știți vederile alea de la mare? Cu apă albastră, cer senin, nisip auriu… alea de te atrag ca un magnet către litoral? Exact așa face coperta asta. Aproape că poți simți briza pe pielea ta, simți pericolul care îți suflă în ceafă și urechile ți se înfundă instant. Nu știi la ce adâncimi periculoase poți ajunge. Nu știi ce furtună te așteaptă printre paginile cărții și nu știi dacă și unde vei naufragia.

„Ceva în apă”
„Ceva în apă”

„Ceva în apă” – un roman amețitor

Dacă mă uit de pe margine, romanul acesta poate fi asemănat cu o insulă de mici dimensiuni. Nu sunt multe pâlcuri de copaci. Nu se pot ascunde prea multe în spatele celor prezenți. Dar ești singur într-un loc necunoscut, orice te poate înfricoșa. Orice se poate întâmpla.

După cum mă știți, îmi place să analizez, să pornesc în aventuri. Nu am analizat nimic de data asta. Nu am încercat să anticipez, să despic firul în patru. Am vrut să am parte de o surpriză, am vrut să mă las purtată de evenimente. Și am fost. Stilul de scriere este unul extrem de captivant, povestea se derulează în fața cititorului precum piesele micuțe și multe din jocul de domino. Un șir lung de nenorociri declanșat de o întâmplare banală. Pot visele să devină coșmaruri?

„Ceva în apă” – un șir de tragedii

Erin este personajul alunecos care mi-a dat fiori. Femei puternice? Toate pălesc în fața ambiției lui Erin. Sinceră să fiu, am crezut-o capabilă de orice. Și-a păstrat sângele rece în situații care pe mine m-ar fi scos complet din zona de confort. Erin încalcă ușor linia dintre legal și ilegal.

Erin era realizatoare de filme documentare. Pentru noul ei film, Erin filma în închisori. Două femei și un bărbat îi acordaseră un interviu. Femeile putea trece drept neînsemnate printre ceilalți infractori, dar Eddie Bishop – marele interlop care spăla bani – nu mai discutase cu nimeni altcineva. Își cobora zidurile numai pentru frumoasa Erin, Coincidență sau plan bine stabilit?

Planetele par să se alinieze pentru Erin. Pe plan profesional era pe drumul spre victorie și recunoaștere. Urma să se căsătorească cu bărbatul vieții ei în mai puțin de câteva săptămâni. Luna de miere în Bora Bora. O casă și planuri pentru un copil. Ce să ceri mai mult?

Dacă nu ar fi fost concedierea lui Mark, asta chiar înainte de nuntă, totul ar fi fost perfect. Dar nu vor lăsa un astfel de amănunt să le altereze planurile, nu? Fericirea lor era influențată și de numărul de bani din cont, dar dragostea se presupune că ajunge. Măcar la început, corect?

„Ceva în apă” – Bora-Bora, începutul tragediei

Te-ai întrebat vreodată cât îți ia să sapi un mormânt?

Deja simțiți fiori? Și eu am simțit. Bora-Bora nu este numai cadrul idilic pentru lunile de miere sau vacanțe perfecte. Bora-Bora este cadrul în care se declanșează prima dintr-un șir lung de întâmplări care pot pune viața protagoniștilor în pericol.

Erin devine infractoare, Mark intră ușor în joc. Banii sunt o atracție tentantă. Ei le pot oferi accesul la o viață lipsită de griji și ipoteci. Ei le pot asigura un trai de huzur, ei le-ar fi putut ridica nivelul de trai. Dar tot ei îi pot condamna pentru totdeauna la o cursă contra cronometru pentru propria viață.

O plimbare cu barca și o sesiune de scufundări. Asta îi așteaptă pe Mark și Erin. Dar viața le-a pregătit altceva. În mijlocul oceanului, plutea o geantă și o mulțime de hârtii dansau pe ritmul impus de valuri. Deși lasă geanta voluminoasă, închisă cu lacăt, la personalul hotelului, cei doi soți o primesc înapoi. Cad pradă curiozității și o deschid. Un milion de dolari, vreo două sute de diamante de două carate, un pistol, un USB și un telefon. Ce să facă? Să fugă? Cine știe în ce se vor trezi implicați. Să denunțe asta autorităților? Au încercat deja.

E ceva în apă și nimic nu va mai fi la el după aia.

Orice decizie vor lua, un lucru e sigur: au intrat în joc deja. Și e tot mai greu să scape din el.

•    O lectură antrenantă

Aveam nevoie de o astfel de lectură. Mi-e greu să nu vă spun mai multe, e greu să încerc să ocolesc detalii pentru a nu strica plăcerea lecturii. Geanta aia a fost pietricica micuță care a perturbat liniștea de pe seninul lacului. Undele loviturii se propagă destul de multă vreme, alterând viețile celor doi protagoniști. Eu am fost victima acestei cărți.  Mi-e frică de apă. Nu m-aș scufunda sub apă pentru nimic în lume. Dar exact cu asta aș asemăna lectura acestei cărți. Nu vrei să fii acolo. Primele pagini nu te-au convins. Sunt ca o plutire cu barca pe o apă prea calmă pentru tine. Brusc ești aruncat peste bord, fără aparat de oxigen. Știi că e periculos să fii acolo, știi că nu e bine ceea ce faci, dar ești surprins de calmul și frumusețile din jurul tău. Și nu remarci furtuna care se apropie amenințător.

Personajele sunt construite cu multă tactică. Nu aș fi crezut că este roman de debut. Autoarea a avut grijă să arunce cartoful fierbinte de la unul la altul și asta nu a făcut decât să complice lucrurile. Am fost  în gardă tot timpul și nu făceam decât să mă sperii de fiecare cuvânt, de fiecare întorsătură. Așteptam oricând să iasă ceva din apă și totul să sară în aer.

Surprinzător roman! De ce? Pentru că își ține cititorul conectat. Nu are multe personaje, nu are multe răsturnări de situație. Dar are multe piste false, detalii scoase la iveală fix la momentul potrivit. Are personaje care te fac să îți pui semne de întrebare și un subiect care atrage de la primul cuvânt.

Cât de departe ești capabil să mergi pentru bani? Cât de multe ești capabil să faci pentru a rămâne în siguranță?

Mi-a plăcut romanul și pot să spun ceva sigur: niciodată nu voi deschide o geantă găsită pe plajă. Abia aștept și părerile voastre!

Romanul a apărut la Editura Nemira, în imprintul Armada și poate fi cumpărat de aici. (se află la precomandă și are o reducere de 10%)