Călăul a fost cea mai bună alegere de zilele trecute. Aveam nevoie de o carte care să dea reset monotoniei și care să mă țină prizonieră până la ultima pagină. Bine, m-am bucurat eu de volumul doi, dar unde e volumul trei?! Voi sta numai cu gândul la finalul ăla de acum încolo. Am așteptat 462 de pagini un semn și el a venit în ultimele rânduri.

Dacă intri pe Libris, nu ai cum să nu iei acasă măcar o carte. Mai ales dacă faci cum fac eu. Intru și bifez categoria „noutăți”. Și încep să apară bunătățile literare. Așa am dat peste Călăul, volumul doi din seria „Fawkes and Baxter”, Nu știu cum s-ar fi numit la noi pentru că editura nu a precizat pe acest volum doi că ar fi continuarea primului. Eu nu prea sunt de acord cu practica asta. Bine că avem alte căi pentru a afla ceea ce ne interesează.

Călăul
Călăul

Călăul – adrenalină în stare pură

Cu Daniel Cole am făcut cunoștință prin romanul său de debut, Ragdoll, în 2017.  Nu aș fi ghicit că este roman de debut. M-a speriat, m-a uimit, mi-a dat de gândit. Povestea crimelor a fost una îngrozitoare, înfricoșătoare. 27 de zile, 27 de victime. O listă cu viitoare victime, ultimul nume fiind al lui Fawkes aka Lupul, detectivul odioaselor crime. Nu vreau să vă spun ce s-a întâmplat atunci pentru că nu vreau să stric cuiva bucuria lecturii. Vă spun doar că, la final, Lupul dispare și totul pare să continue de acolo.  De asta spun că editura ar fi trebuit să precizeze că este volumul doi. Nu ai înțelege nimic din primele pagini din Călăul dacă nu ai ști povestea Păpușii de cârpe. Și nu numai primele pagini. Întregul lanț de crime din acest roman pare să se inspire din acele orori.

Concentrată pe Lupul și pe secretele lui, nu am fost prea atentă la Baxter. Am apreciat-o pe final, atunci când ea dă o altă întorsătură acelei povești. Cu Lupul dispărut din peisaj, de data asta, accentul cade pe Baxter. Și pe Edmunds, cel care le salvează viețile din umbră. Edmunds a lucrat pentru o scurtă perioadă la Omucideri și a avut un rol decisiv în ancheta pentru prinderea ucigașului din cazul Ragdoll. Pentru că își dorește o viață normală de familie, Edmunds se transferă la Fraude, dar asta nu înseamnă că nu îi  lipsesc anchetele adevărate. Sau că nu o ajută pe Baxter la nevoie. Fie în treburile polițienești, fie în micile chestii personale.

Călăul – un lung șir de crime

Baxter îi duce lipsa Lupului, viața ei este departe de a fi pe drumul normal și tocmai ce a fost promovată în funcția de inspector șef. Lanțul de crime care va pune pe jar două continente începe în dimineața zilei de doi decembrie când este descoperit cadavrul lui William Fawkes, prins într-o plasă, suspendat deasupra lumii. Cred că aici am cam uitat să respir. William Fawkes este numele Lupului, dar aici era doar o potrivire de nume. Nu Lupul fusese ucis. Dar tot el este piesa de plecare, la fel ca și în cazul Ragdoll.

Baxter este trimisă peste ocean, să îi ajute pe cei de la poliția din New York. Există legături și similitudini între cazul de față și cel al Păpușii de cârpe. Și nu numai legături. În curând, o serie de crime în oglindă va zgudui liniștea celor două continente.

Crima din New York se repetă la Londra. Totul începe în Brooklyn și nimeni nu mai este în siguranță. Sunt uciși polițiști, oameni de rând. De fiecare dată mor câte două persoane. Ambele poartă niște înscrisuri pe corp: marionetă și momeală. Momeala este victima aleasă, marioneta este ucigașul. Cine este maestrul păpușar? Cine se folosește de mintea lor pentru a provoca atâtea crime? Ancheta nu este deloc ușoară și capătă deja proporții uriașe. Cazul are numeroase ramificații și polițiștii trebuie să lupte pentru viața lor și pentru găsirea criminalului.

Călăul – o luptă pe viață și pe moarte

Numărul victimelor crește cu o viteză năucitoare. Și imaginația autorului pare să nu aibă limite. M-am îngrozit când am citit anumite pasaje și m-a înfiorat sângele rece al marionetelor. Încercam să caut motivul pentru care cineva ar instrumenta atâta oroare. Nimic nu îmi trecea prin cap.

În această anchetă, Baxter îi are aproape pe Curtis și Rouche. Pe Curtis nu am știut de unde să o „apuc”. Fiica unui senator cunoscut, Curtis pare să se implice în anchetă pentru a onora un soi de pariu pe care îl pune chiar cu ea. Mi s-a părut că vrea mereu să demonstreze ceva și rolul ei nu mi s-a părut atât de bine conturat.

Rouche m-a emoționat. Bănuiam eu că ascunde anumite secrete, dar nu mă așteptam tocmai la o dramă personală. Mi-a plăcut prietenia dintre el și Bxter și faptul că au știut să își recunoască unul altuia defectele.

Doamne, cum se joacă Daniel Cole cu viețile personajelor sale! Aproape că nu poți ține pasul cu toate cazurile de crimă. Polițiști dedicați, cu viața făcută bucăți, cu drame personale. Criminali bolnavi, cazuri care nu seamănă cu altele, detalii care nu fac decât să te facă și mai curios. Adrenalina e la ea acasă, „tensiune” este termenul care poate descrie perfect atmosfera. Există loc de prietenie și de zâmbet în tot acest joc al morții? Există. Și nu de puține ori am zâmbit ușor.

Călăul – cursa contra cronometru

„Și dacă există Dumnezeu
Și dacă există raiul
Și dacă există iadul?
Și dacă…pur și simpplu dacă…
suntem deja cu toții acolo?”

Știți că mie îmi pac thriller-ele, cărțile polițiste. Și îmi plac și mai mult cele care nu se concentrează numai asupra cazului în sine. Apreciez romanele care îmi permit să îmi fac o imagine de ansamblu și îmi permit să trag cu ochiul și în spatele cortinei. Daniel Cole face asta. Pentru un autor debutant stăpânește foarte bine frâiele. Cazurile sunt complicate, polițiștii sunt capabili și inteligenți, acțiunea se susține, suspansul este bine dozat. Ce să mai? Seria asta se adaugă celorlalte de pe raftul cu preferate. E foarte greu să scrii câte ceva despre un astfel de roman. Nu vrei să dai detalii din anchetă, vrei doar să atragi atenția asupra cazului. Mi-a plăcut. Mult! Un polițist care nu are încredere în nimeni. Un criminal care nu are nimic de pierdut. Până unde se va întinde lanțul morții?

Romanul poate fi cumpărat de pe Libris, îl găsiți chiar aici.

An aparitie: 2019

Autor: Daniel Cole