Aria nu este doar povestea unei femei care s-a născut sub o stea lipsită de noroc. Aria este povestea unei generații. Deși prefer să citesc informațiile reale imediat după ce termin o carte, de data asta nu am procedat așa. Sunt multe culori, multe idei, multe „mișcări”. Și am nevoie de timp pentru a le ordona. Nazanine Hozar folosește o baghetă și aduce la statut de „miniatură” problemele Iranului. Le reduce la o scară mică, mică. Le introduce în povestea ei și, forțată de dimensiunile romanului, îți lasă impresia că le tratează cu superficialitate. Și eu am crezut la fel în timp ce citeam cartea. Dar am întors povestea Ariei pe toate părțile și am realizat că nu ar fi existat spațiu suficient pentru conflictele din Iran, pentru confruntările pe temă religioasă, pentru diferențele sociale și pentru lupta pentru supraviețuire a celor care s-au născut cu mai puține privilegii. Aria este un cumul de stări. Un roman de stare, cu accente de saga de familie, cu note de roman istoric. Nici nu aș ști unde să îl încadrez corect. Dar mă bucur că mi-am ascultat instinctul. Știam că va fi o poveste bună. Și a fost.

Aria este o odisee feministă, despre o fată în vremuri complicate, la izbucnirea revoluției din Iran. Un roman istoric echilibrat și dramatic, cu rezonanță în prezent.” – John Irving

Aria
Aria

Aria – lupta pentru supraviețuire

„Știi ce sunt ariile? Niște mici povești, strigăte în noapte. Cânți o arie și lumea știe totul despre tine. Îți știe visurile și secretele. Suferințele și iubirile…
– Îți voi spune Aria, după toate suferințele lumii și după toate iubirile ei. Va fi ca și cum nu ai fost abandonată nicio clipă. Și când vei deschide gura să vorbești, toată lumea te va recunoaște.”

Nazanine Hozar a avut o misiune grea. Și-a ales un subiect greu, mai ales dat fiind faptul că Aria este debutul ei literar. Deși și-a construit într-o maniera puternică și extrem de realistă personajele, autoarea și-a dorit să amintească sau să  înglobeze prea multe teme în istoria personajului său central. Nu știu câte i-au scăpat din mână, dar pot enumera câteva care ar fi avut nevoie de mai multe detalii. Ar fi făcut dreptate celor care au traversat acele perioade critice, dar ar fi potolit și setea de informații a celor ca mine, cei care citesc și vor să afle mai mult despre anumite perioade sau anumite state.

Aș vrea să mă concentrez pe partea care mi-a plăcut cel mai mult: copilăria Ariei. Și nu mă refer la povestea construită aici. Mă refer doar la atenția pe care autoarea a reușit să o împartă în mod egal tuturor personajelor sale. Introduce gradual personajele și elementele locale, lucru care m-a ajutat să mă familiarizez cu Iranul anilor 1950, dar și cu o lume măcinată de conflicte, interese și diferențe dictate de religie.

O viață fără noroc

Din păcate, partea a doua a poveștii Ariei a fost ca o cursă contra cronometru. După ce am petrecut atâta timp urmărind evoluția și dorința Ariei de a aparține cuiva și de a fi acceptată, autoarea parcă mi-a luat această oportunitate și m-a obligat să o privesc de departe. Evenimentele s-au succedat rapid prin fața mea, fără să mă mai simt parte din lumea Ariei. Iar finalul… finalul nu m-a mulțumit absolut deloc! Am rămas cu răspunsuri, cu semne de întrebare și cu elemente care nu și-au găsit vreo explicație.

Cu toate astea, Aria este un roman pe care vi-l recomand. Primiți o lecție uimitoare despre supraviețuire, despre puterea pe care un om o deține, despre iubirea necondiționată și despre puterea de sacrificiu. Nu va fi mereu ușor de citit. Fie pentru că primiți multe informații, fie că sunteți martorii relelor tratamente pe care Aria le primește. Au fost momente în care am lăsat-o lângă mine. Parcă nu eram pregătită pentru ea. Dar am vrut să știu că Aria reușește să își găsească drumul. Am vrut să mă asigur că ea nu face parte din categoria oamenilor născuți pentru a trece doar peste obstacolele întinse de destin, că nu e Aria vocea tuturor celor năpăstuiți de soartă.

Aria – evoluție, dragoste și respingere

Aria are o poveste cutremurătoare. Abandonată de mamă pentru a fi salvată, Aria începe lupta pentru supraviețuire din primele zile de viață. Credeți că nu ați citit bine mai devreme? Vă asigur că nu am greșit. Mama ei a lăsat-o într-o clădire abandonată. Dar nu din nepăsare, ci din dragoste. Aria se născuse femeie și asta era sentința ei la moarte. Mama a dus-o departe de cel care i-ar fi putut condamna existența. Din fericire, Aria este salvată de Behrouz, un șofer de camion. Dar, de parcă nu ar fi fost de ajuns, Aria nu are parte numai de lapte și miere. Behrouz o iubește și o salvează, dar nu îi poate asigura dragostea și din partea soției lui. Zahra este cea mai rea, mai alunecoasă și mai dificilă persoană. Nu o voia deloc pe micuța Aria și nu se sfia să îi arate asta. Bătută și alungată pe balcon, Aria dezvoltă o serie de atacuri de furie, care nu îi vor permite să se integreze aproape nicăieri.

Există și îngeri umani. Oameni care au capacitatea de a schimba complet traiectoria unui alt om. Și Aria întâlnește un astfel de înger pământesc. Doamna Fereshteh îi putea asigura un adăpost și acces la educație, dar nu putea să îi devină mamă. Ca și celelalte personaje, Fereshteh era prea prinsă în propriul trecut, împiedicată de dramele pe care fusese nevoită să le trăiască.

Existență la extreme

Deși Aria pare magnetul care atrage toate celelalte personaje, cu amintirile și stările lor, atenția nu o primește doar ea. Toate personajele sunt atent construite, viețile lor sunt atent urmărite și extrem de bine puse în lumină. Aria este un roman puternic și curajos. Sondează sufletul uman, dar și dedesubturile unui oraș aflat în pragul revoluției. Povești în poveste. Cam așa aș descrie pe scurt. Primești frânturi pe care le unești singur, le așezi în ordine și abia atunci poți vedea cu adevărat imaginea de ansamblu.

Aria este un roman bun. Care ar fi putut fi extraordinar dacă ar fi un pic mai bine șlefuit și dacă ar fi primit nota aceea finală care îl poate face de neuitat. Poate că autoarea lasă loc unei alte povești. Poate că firele astea se vor împleti armonios cu altele, la fel de puternice și de colorate.

Aria a apărut la Editura Trei, colecția Fiction Connection, și poate fi cumpărat de aici.

Nazanine Hozar s-a născut la Teheran și a părăsit Iranul la vârsta de opt ani. În prezent, locuiește în Canada, în British Columbia. Lucrările ei de ficțiune și nonficțiune au fost publicate în Vancouver Observer și în revista Prairie Fire. Are un masterat în scriere creativă la Universitatea British Columbia și lucrează deja la al doilea roman.

Autor: Nazanine Hozar

Nr. de pagini: 512

Titlul original: Aria

Limba originală: engleză
Traducere de: Ruxandra Ana

Anul apariţiei: 2020

Format: 130 x 200 mm, paperback cu supracopertă

Lasă un răspuns